Претражи овај блог

среда, 14. март 2012.

Представљена фотомонографија БЕОГРАД – СВЕТЛА ВЕЛЕГРАДА

14. Март 2012.

У Римској дворани Библиотеке града Београда је у уторак, 13. марта представљена прва ауторска књига фотографа Латифа Адровића Београд – Светла велеграда.

Реч је о луксузној и обимној фотомонографији са више од 200 страна, 320 фотографија Београда ноћу и уводом и биографијом Адровића на српском и енглеском језику, а која је дело фотографа и фоторепортера Политике који је из љубави према Београду неколико година предано радио на овом пројекту.

„Урадио сам на хиљаде снимака да би дошао до овог избора фотографија. Београд мора да се заволи и воли да би се на овакав начин сликао – сликао сам када је било минус 10 и плус 35, јурио сам муњу да ухватим најбоље, сликао сам по месечини да би из тога учио, сада мислим да би неке фотографије боље снимио, да би се боље сложиле у концепт монографије“, казао је аутор.

Бројним пријатељима и колегама окупљеним на првом представљању књиге, Адровић је рекао да је неким случајем жив путописац и сликар Зуко Џумхур о његовој фотомонографији би рекао „да светла велеграда знају да говоре, као што не знају, она би носила причу улицама, мостовима, Славијом, Савом, Дунавом, трговима, доносила причу о лепом, белом Београду“.

„И ја сам на тај начин испричао причу о Београду кога волим, где су ми рођена деца, где остварујем свој професионални и уметнички ангажман“, рекао је Адровић.

Уредник Петар Арбутина је истакао да је главни јунак књиге Београд, град коме се аутор одужио својом љубављу за то што га је прихватио када је дошао из Црне Горе.

„Сви знамо да је фотографија условљена светлом, оне фотографије које се баве светлом у тами особена су мисија. Адровићева фотомонографија је београдска ноћ која траје на 200 и нешто више страна ове књиге“, казао је Арбутина.

Адровићеве фотографије казују о духу Београда који траје само ноћу, о чарима које привлаче не само становнике Београда већ и читаве Европе, али оно што се трудио да забележи објективом свог фотоапарата нису сплавови и кафане, то је атмосфера светала велеграда, осветљене зидине београдске тврђаве, капије и куле, црква Ружица, Сахат кула, Кнез Михаилова, Славија, Храм Св. Саве – бележи знаменитости града и открива их на свој ауторски начин.

понедељак, 12. март 2012.

Представљена књига БОГОМДАНИ МАРАТОНАЦ о Фрањи Михалићу

12. Март 2012.

У ресторану „До јаја“ у Супер Веру у Београду је у петак, 9. марта предстaвљена је књига Богомдани маратонац о најбољем српском атлетичару Фрањи Михалићу, спортског новинара и публицисте Владете Недељковића.

Представљању књиге присуствовало је више од сто пријатеља легендарног Михе, који је у 9. марта прославио свој 92. рођендан.

О томе како је настала књига, говорилаје најпре Милица Стојадиновић, председник Удружења државних репрезентативаца чији је члан од оснивања Михалић који, како је истакла „није пропустио ни једно окупљање“.

„Ова књига је обогатила српску спортску публицистику и велике заслуге уз аутора Владету Недељковића имају и директор Гласника Слободан Гавриловић и уредник едиције Јово Вукелић – она ће остати као трајно сведочанство о великом спортисти и човеку Фрањи Михалићу али и једном времену које је српском спорту дало многе велике асове“, рекла је она.
Професор Леон Лукман, некадашњи атлетски репрезентативац и дугогодишњи сарадник и пријатељ Фрање Михалића, испричао је неколико анегдота:

„Фрањо Михалић је и сјајан козер и веома духовит човек – када сам после 30 година проведених у Црвеној звезди дошао у Партизан где сам провео наредних 30 година, у једном друштву повела се прича о дуговечности и ја сам напоменуо да су сви моји преци живели око 100 година, а Миха је, онако у лету, смислио реплику и добацио – овога се никада нећемо отарасити“, испричао је Лукман

Ђорђе Перишић прослављени ватерполо и пливачки репрезентативац је упознао Михалића када је крајем педесетих дошао као пливач у Партизан. Са Лукманом и Михалићем био је и у Риму на Олимпијским играма 1960. Он је испричао још једну сјајну анегдоту.

„Рим је нас, који смо дошли из земље где је много тога недостајало, фасцинирао обиљем свега, а очи су нам биле веће од онога што смо могли, на пример, да поједемо“, рекао је он. „Фрања је био у соби са још двојицом маратонаца и из ресторана у олимпијскомселу су сваки дан односили храну да им се нађе за поподневну ужину, а када су после завршетка атлетских надметања отишли за Београд, позвали су нас да им видимо собу која је личила на добро снабдевену деликатесну радњу, толико им је хране остало“.

Владета Недељковић је у излагању споменуо да „Миха много воли да једе“ и да му је храна била и остала једина животна слабост:

„Никада није пио нити пушио, и своје ученике, а има их и данас, учио је да је веома важно ако желе да успеју у спорту, да живе спортски“, рекао је Недељковић.

„Одлично смо сарађивали на књизи, два пута ју је прочитао и није имао примедби, а оно што сам посебно код њега приметио још и спортских дана, јесте да успоставља сјајне контакте са људима“, истакао је он и додао да је посебно фасциниран његовим радним навикама које је пренео из спорта.

Михалић је у неколико реченица евоцирао свој спортски пут од одличног левог крила у фудбалу, преко доброг играча пинг-понга до врсног бициклисте и атлетичара и напослетку освајача олимпијског сребра у Мелбурну 1956.

„Моја велика љубав била је бициклизам, од прве плате после графичког заната купио сам тркачки бицикл и побеђивао у јуниорским тркама, а знао сам да могу да успем и у фудбалу где је било новца, али сам брзо схватио да не могу да будем врхунски у два спорта, па сам преломио и определио се за атлетику, а када бих поново бирао, опет бихизабрао да трчим“, рекао је он уз молбу да га не не сматрају ванземаљцем, јер је само обичан човек.

Михалић је сакупио преко 100 килограма трофеја. Има 27 државних титула и 26 пута је био државни рекордер у различитим дисциплинама. У купу има 18 екипних и 14 појединачних победа. Са Партизаном је освојио Куп шампиона 1956. Побеђивао је на „Сао силвестре“ у Сао Паулу 1952. и 1954. Победник је 22 маратона. У Хелсинкију 1952. на ОИ био је 18. на 10.000 метара, а у Риму 1960. био је 12. у маратону.

http://www.klubglasnik.com/b800c49c-d583-45fd-9eb6-c5b3a37c6315/%D0%91%D0%9E%D0%93%D0%9E%D0%9C%D0%94%D0%90%D0%9D%D0%98-%D0%9C%D0%90%D0%A0%D0%90%D0%A2%D0%9E%D0%9D%D0%90%D0%A6.aspx

Представљене књиге БУЂЕЊЕ и ГОВОР СТВАРИ

09. Март 2012.

У Клубу – књижари – галерији Гласник у четвртак, 8. марта представљене су књиге Буђење Кејт Шопен, у преводу Гордане Кораћ и Говор ствари Анђелије Л. Лазаревић.

Oсим уреднице Наташе Марковић, на представљању књига говориле су Биљана Дојчиновић и Зорица Хаџић.

Професорка Биљана Дојчиновић подсетила је да је Гласникова колекција инспирисана Вирџинијом Вулф и њеним есејом Сопствена соба у коме она брани право жена да пишу и објашњава шта је све потребно за ту слободу. Она је изразила наду да ће колекција дуго трајати и представити многа значајна дела књижевности које су стварале домаће и стране ауторке.

Професорка Дојчиновић је потом представила роман Буђење Кејт Шопен, за који је написала поговор, истичући да је 1899. године објављивање романа изазвало велике контроверзе у Америци и да га је критика окарактерисана као срамотно штиво које нарушава пуританске вредности америчког Југа, али да је пробуђено интересовање за женску књижевну традицију, шездесетих година 20. века, узроковало да роман Буђење добије је статус симбола.

„Кејт Шопен, која је до тада била позната као ауторка локалних прича, у свом делу представља жену која излази из граница конвенција, а уметност је означена као суштинско значење слободе. Буђење се ослања на Флоберову Мадам Бовари и вешто проблематизује појам уметнице с краја 19. века и данас се сматра једним од основа феминистичке теорије“, додала је Дојчиновићева.

Зорица Хаџић говорила је o Анђелији Лазаревић, чује је списе приредила у књизи Говор ствари. Подсећајући је да је узалудно трагати за именом Анђелије Лазаревић на страницама историја српске књижевности, Зорица Хаџић је истакла да њено, као и имена мноштва Анђелијиних савременица, чини једну другачију историју српске књижевности – књижевности која се може ишчитати на страницама међуратне периодике. Анђелија Лазаревић, заборављена сликарка и књижевница, представљала је необичан глас који се промаљао насупрот оновременим књижевним стремљењима. Упркос громогласним критичарским прогласима да ондашње историјске прилике у Србији захтевају здраву и ангажовану књижевност, подсетила је Зорица Хаџић, проза Анђелија Лазаревић није говорила о судбинама сучељеним с туробним историјским тренутком већ о судбинама спутаним обичним животним околностима. „Данас“, како сматра Зорица Хаџић, „њени сабрани списи сведоче о истинској малој ренесанси коју је, како је 1919. године записао Милош Црњански, Анђелија Л. Лазаревић донела српској књижевности.“

Уредница Наташа Марковић је најавила да ће до краја године бити објављено још неколико књига у овој колекцији, укључујући роман Нове Јелене Ј. Димитријевић, дела Јеле Спиридоновић Савић, Милице Јанковић и три иностране ауторке – Идит Вортон, Вирџиније Вулф и Шарлот Перкинс Гилман.

среда, 7. март 2012.

Представљена нова књига Добрице Ћосића БОСАНСКИ РАТ

07. Март 2012.

У препуној Великој сали Дома омладине Београда у уторак, 6. марта представљена је књига Добрице Ћосића Босански рат.  

Oсим аутора, на представљању књиге говорили су професор др Дарко Танасковић, писац Владимир Кецмановић, уредник књиге и писац Марко Крстић, као и публициста Драгослав Бокан.

Ћосић је изјавио да је Србима, Хрватима и Муслиманима потребно историјско помирење засновано на суочавању са истинама ратова деведесетих година. Он је рекао да покушај ревизије Дејтонског споразума прети да произведе несагледиве последице.

„Верски рат се лако започиње, а тешко окончава, ако се икад оконча – Срби, Муслимани и Хрвати морају да живе заједно и у суседству, а то је могуће само у условима мира и помирења до којих је немогуће доћи ако се код зараћених народа смишљено не развија историјски разум који их води у сазнања о међузависности људи и народа као услову опстанка и напретка“, рекао је Ћосић.

Тај историјски разум, додао је он, настаје на истинама о чињеницама о разбијању Југославије, чиниоцима тог процеса, узроцима и покретачима рата и њиховим циљевима, са конкретном персонализацијом ратних злочина.

„То су миротворачке истине у овом времену и то је једина медицина која може да лечи од шовинизма разбољена друштва“, поручио је Ћосић, и истакао да се и као председник Савезне Републике Југославије и писац у улози политичара и државника тих ратних година, залагао за политику историјског компромиса.

Нова књига Добрице Ћосића јесте скуп докумената који су део Ћосићеве архиве сакупљане у време његовог председавања СРЈ, као и ратних сукоба на простору БиХ. Она представља документ о историјским збивањима у Босни и Херцеговини од 1992. до 1995. и током преговора и потписивања Дејтонског споразума.

„Књига је одбрана слободе и истине, људских и националних права која се садрже у Републици Српској, тој прескупој, али јединој политичкој и ратној победи српског народа у другој половини 20. века“, рекао је Ћосић.

Он сматра да ће његово дело послужити бољем разумевању новије историје, али и будућих догађаја.

На представљању се могло чути да је Ћосић овом књигом одговорио на клевете којима је годинама обасипан као главни идеолог великосрпског националистичког пројекта.

Танасковић је навео да Ћосићев пут није био пут рата, већ на крајње суженом маневарском простору пут национално одговорног, достојанственог и рационалног трагања за могућим компромисом.

„О Ћосићевом Босанском рату сигурно ће се бурно расправљати – и треба да се расправља, јер и има о чему“, рекао је Танасковић, замоливши оне који ће у тој расправи учествовати и о књизи изрицати судове да је претходно прочитају.

Крстић је оценио да ће улога Добрице Ћосића и његове идеје и убудуће бити предмет расправа и нагласио да без познавања његовог дела неће бити могуће разумети догађаје у другој половини 20. века у Србији, као и трагичне догађаје на Балкану уопште.

Кецмановић је препоручио је Ћосићеву књигу као историјско сведочанство али и као борбу против прећуткивања које се данас претвара у фатално.

„Треба поштовати све жртве јер, ма колико парадоксално звучало, живимо у времену у коме је неопходно нагласити и своје жртве, а треба чувати сећање и не одустајати од истине“, рекао је он. 

Бокан је рекао да, иако носи наслов Босански рат, ова књига је заправо о миру. Он је такође изјавио да Ћосић јесте отац нације иако се данас тај израз исмева јер се заборавља да иза те речи стоји родитељ, који није диктатор.

„То је брижни родитељ који трага за решењима преко којих ће његова деца и они које воли пронаћи свој пут ка правом животу“, закључио је Бокан.

У Народном позоришту представљена фото-монографија ЛИЦА

06. Март 2012.

У понедељак 5. марта на сцени „Раша Плаовић“ Народног позориштa у Београду представљена је фото-монографија Лица Бранка Белића.

Белић, дугогодишњи фотограф и уредник фотографије у недељнику НИН, аутор је неких од ремек дела српске фотографије: портрета Александра Дерока, Добрице Ћосића, Јована Ћирилова, Петра Омчикуса, Светлане Бојковић, Дејана Медаковића, Љубе Поповића...

Белић фотографише савременике на природном светлу, у тамним ентеријерима, у црно-белој техници, проналазећи индивидуалне и аутентичне изразе својих модела.

Обимна тројезична (српско-енглеско-француска) Белићева фото-монографија, на више од 700 страна обједињује 465 његових фотографија на којима су портрети значајних личности из културног и политичког миљеа. Уз фотографије, у књизи су објављени текстови Мирка Ловрића, Моме Капора, Драгивоја Срећковића, Стевана Станића, Ратка Божовића, Момчила Б. Ђорђевића, Јелице Роћеновић, Предрага Лазаревића, Горана Малића, Драгана Јовановића, Глигора Чемерског, Јована Ћирилова, Драшка Ређепа, Братислава Љубишића, Љубомира Ерића, Слободана Машића, Драгоша Калајића...

На представљању су говорили Слободан Гавриловић, Тимоти Џон Бајфорд, Слободан Машић, Пуриша Ђорђевић и Матија Бећковић.

Бећковић је Белића назвао дискретним и даровитим аутором, оценивши да ова изузетна фото-монографија представља „један албум нашег века, оверен кроз објектив врсног мајстора“.

Пред нама су, записао је Момо Капор, портрети савременика, од којих многи нису међу живима, начињени од светла, сенке и дубоке таме ентеријера. Они овде побеђују време. Дим из Вибове луле, тренутак замишљености сликара Недељка Гвозденовића са блеском сликара Недељка Гвозденовића, са блеском светла у стаклу наочара, случајни покрет руке Рашка Димитријевића, све то, отето од времена, баш као и црна коса данас већ седог песника Миће Данојлића...

Човек без биографије, како је сам за себе једанпут рекао ћутљиви Белић, поновио је у фотографији сличан поступак као и Борисав Михаиловић Михиз својом Аутобиографијом о другима. Портрети његових савременика у тихим тамним ентеријерима говоре о његовој истрајности и непресушној радозналости да упозна и сними људе са њиховим тајнама иза портрета. Они су снимљени у тренуцима док ћуте, заустављени у времену при сусрету са објективом апарата коме верују.

Тај час, примећује Капор, много личи на тренутак исповести: клик и све је готово, враћамо се свакодневним пословима пошто смо оставили иза себе траг о свом постојању и тренутку у коме смо живели. И управо то осећање изузетне блискости са оним који фотографише и његовим објективом чини основну драж ових фотографија, на којима се одмарамо од боје, раскоши и обиља најразличитијих могућности које се пружају пред нама. Белић их све одбацује и враћа фотографију на саме њене почетке од Дагера и Надара, до драматичне игре светла и тмине Жоржа де ла Тура, венчавајући на тај начин уметност сликарског портрета са фотографским.

„Из велике заоставштине фотографских портрета препознају се најуспешнија дела, а на њима су сачувани трагови суптилних релација између аутора и модела у процесу снимања“, написао је Мирко Ловрић. „Сам чин експозиције веома је кратак у односу на општи проток времена, али сасвим довољан за трансформацију призора из природе у једну нову фотографску реалност богату документарним, социолошким, психолошким, поетским, симболичким, алегоријским и другим одликама“, приметио је Ловрић, такође оценивши да је садејство креативне имагинације Белића са врхунским производом индустријске револуције (фотографски апарат), резултовало неким ремек-делима српске фотографске уметности.

уторак, 6. март 2012.

ВРЕМЕ ЗА ИСТИНУ - ПОЗИВ НА ПРОМОЦИЈУ НОВЕ КЊИГЕ ДОБРИЦЕ ЋОСИЋА

ВРЕМЕ ЗА ИСТИНУ
Аутор: Владимир Кецмановић 
Чињеница да је у два светска рата  српски народ поднео невероватне, незанемарљивим жртвама већине  других европских и светских народа несразмерне жртве, и у оба случаја дао својој бројности несразмеран допринос тријумфу глобалних победника – понекад може да  се чини као општепозната истина коју није потребно наглашавати.
Двадесетовековно искуство, међутим, учи нас да је ову истину не само потребно понављати него да је њено прећуткиване међу самим Србима, у великој мери допринело невиђеној неправди која је на крају тог столећа нашем народу приређена, а коју је, у значајној мери, наш народ приредио сам себи.
После прескупе победе у Првом светском рату, плаћене погибијом цвета српске младости – коју нити ће  до краја света бити могуће прежалити, нити ћемо се од последица тог ненадокнадивог губитка икада моћи опоравити – створена је вишенационална држава у којој оно што су Срби у њу унели није ни приближно јасно дефинисано, и коју су друга два јужнословенска народа – Словенци, а посебно Хрвати – пошто су у ту заједницу ушли како би се спасли од усуда дела поражене аустроугарске империје, готово од почетка њеног постојања доживљавали као нужно зло и српску хегемонију против које се, у складу са околностима, некада блаже, некада жешће ваља борити, све до сањаног тренутка ослобођења из загрљаја невољених православних рођака.
У таквој ситуацији, већ у Првој Југославији, један део српске интелектуалне елите решење проблема са осећајем угрожености два мања јужнословенска народа покушао је да пронађе у одрицању од сопственог националног идентитета, у самопрећуткивању вођеном бесмисленом логиком како – да би мањи постали већи него што јесу – већи морају да се смање, па ако треба и самопониште.
Узалуд.
Прву прилику – Хитлерову окупацију Југославије – хрватски фашисти, уз френетичну подршку хрватског „пучанства“ – искористили су да створе злочиначку парадржаву, у оквиру које је над Србима почињен  један од највећих погрома у Другом светском рату и један од најужаснијих погрома у људској историји.
И ако је након Првог светског рата концепција јужнословенског јединства – упркос огромном броју „браће“ која су оставила кости на супротним странама балканских фронтова, уз оправдање да су „браћа“ са аустроугарске стране фронта била мобилисана и искоришћена као топовско месо – могла и да се објасни добрим намерама и идеализмом, југословенска идеја након Јасеновца, Старе Градишке и небројених динарских јама пуних костију побијених Срба – представљала је лудост без преседана и злочин над прецима и потомцима.
Међурепубличке границе које су комунисти, нови владари јужнословенског простора, вођени коминтерновском идејом о потреби слабљења најбројније, српске нације, произвољно нацртали, простор на ком су живели Срби, а који је у Првој Југославији био недефинисан, у Другој Југославији су дефинисале на најгори могући начин, сводећи народ који је чинио готово половину становништва на мање од четвртине територије, тако што остатку побијеног српског народа у Хрватској није дозвољена чак ни аутономија у оквиру хрватске републике, док су Србији наметнуте две аутономне покрајине, и тако што је Босна и Херцеговина, у којој су Срби, чак и након геноцида који је над њима извршен представљали већину становништва – претворена у самосталну федералну јединицу.
Опште гушење националних осећања у првој фази трајања Друге Југославије, подразумевало је декларативно изједначавање несразмерно већих српских жртава у минулом рату са жртвама других народа и несразмерно већег учешћа Срба у антифашистичкој борби са учешћем других, што је, уз изједначавање једног од два српска антифашистичка покрета са хрватским фашистима, био врхунски злочин над истином. У другој фази, ситуација је постала још гора јер се са општег гушења националних осећања јужнословенских народа – негде од времена када су формиране нове нације и када је декларативно федеративни замењен суштински конфедералним принципом уређења – прешло на афирмацију пет јужнословенских нација, а на прећуткивање и у великој мери самопрећуткивање најбројније, српске.
Ни у Другој Југославији самопрећуткивање ком је била склона српска комунистичка елита, баш као ни много мање изражено самопрећуткивање у Првој, није довело до релаксације међунационалних односа. Још за живота неприкосновеног владара Јосипа Броза, у Хрватској се појавио сепаратистички покрет који је формално  побеђен да би, неколико година касније, његови захтеви били у основним цртама испуњени у новом државном уставу.
До српског националног буђења долази тек неколико година након владареве смрти. И српско национално буђење доводи до паничне реакције међу осталим народима, до распламсавања сепаратизама и васкрсавања фашистичких идеологија из претходног рата, потврђујући тезу поборника српског самопрећуткивања да је Југославија могућа само ако се Срби одрекну себе, како би остали могли да буду оно што хоће,  што ће деценијама касније  служити као кључни аргумент за бесмислену тезу да су Срби, због тога што су хтели да буду равноправни са осталима, криви за распад те творевине.
Кривица српских комуниста за неравноправан статус Срба у Другој Југославији, па самим тим и за неправду која је српском народу нанесена током распада Друге Југославије  је огромна, и то је истина коју је неопходно што чешће понављати. 
Али, та истина нипошто не сме у сенку да баци другу истину. А та је да је  понашање Запада, од деведесетих подина Дведесетог века, након победе над комунизмом, па до дана данашњег,  обележено силеџијством до те мере огољеним и непринципијелношћу до те мере безочном да не доводи у питање само иначе спорну тезу о историјском прогресу него и тезу о вечитом враћању истог, и наводи  на сумњу да се налазимо на прагу апокалипсе.
Супротно рекламној кампањи по којој се борио против комунизма са жељом да житеље комунистичких земаља спасе јарма и омогући им улазак у заједницу демократских држава, Запад се, након победе, према тим житељима почео понашати као непросвећени колонизатор, не поштујући њихову демократску вољу и намећући им решења која им очигледно не иду у корист. У бившој Југославији, конктретно, у знак тријумфа над комунизмом, одлучио је да поништи њене спољне границе, које нису дефинисали комунисти, а да неприкосновеним прогласи међурепубличке границе које су комунисти произвољно исцртали. Српски народ, по који су међурепубличке границе биле погубне, пошто се таквом принципу успротивио, проглашен је непријатељем демократије који ће бити изолован и бомбардован, и претворен у страшило којим ће ЦНН плашити малу и велику децу. А онда су, тамо где је Западу одговарало, и гле чуда, баш тамо где је такво решење поново ишло на штету Срба – на Косову и Метохији – и републичке границе  напрасно престале да буду светиња, и Запад, који упорно одбија да призна реалност постојања Републике Српске, штитећи границе провизоријума званог Босна и Херцеговина, један део територије Србије проглашава самосталном државом.
У тренутку када је постало извесно да је Запад одлучио да погази српска права, да ће други, овог пута правни геноцид над  Србима у Хрватској, извршен њиховим избацивањем из устава бити међународно верификован, а да је противуставно одвајање босанских Срба од југословенске државе добило међународну подршку – у тренутку када су национално освешћени српски комунисти, предвођени Слободаном Милошевићем, након што је њихов концепт на међународној сцени доживео пораз, решили да се одрже на власти тако што ће поразе на терену који из тог међународног буду произилазили, проглашавати победама – Добрица Ћосић пристаје да постане председник Треће, најкратковечније Југославије, како би покушао спасити шта се спасити може.
Негде у том тренутку почињу дневнички записи сабрани у књизи „Босански рат“, који покривају период његовог кратког председниковања и период његове неформалне, саветничке и посредничке сарадње са руководством Републике Српске, све до потписивања Дејтонског мировног уговора, обогаћени низом драгоцених докумената и предговором књизи Николе Кољевића „Стварање Републике Српске“.
Иако је, као део комунистичког покрета и у једном делу њеног трајања учесник у комунистичкој власти, био и делимични  саучесник поменутог прећуткивања, Добрица Ћосић је, пре већине својих другова који су се накнадно „национално освестили“, гласније не само од било кога од њих него гласније од било ког некомунисте, или антикомунисте, своју ћутњу прекинуо и „моралнополитички неподобне“ чињенице изнео у јавност, у својим књижевним и некњижевним текстовима, који су му, крунисани „Временом смрти“, епопејом у којој је овековечио српску трагику Првог светског рата – седамдесетих и осамдесетих година двадесетог века донели статус прворазредног националног ауторитета и изгледног политичког вође у тренутку демократизације која је бивала све извеснија.
Када је демократија наступила, Ћосић се није придружио ни својим старим, ратним друговима који су се у међувремену „национално освестили“ и придружили се Социјалистичкој партији Слободана Милошевића, ни својим демократским саборцима који су се организовали у опозиционим партијама, одбијајући активну политичку каријеру све до тренутка када је осетио да му је дужност да покуша да заустави расуло и погибељ и у ком, заиста, преузети одговорност није било ни пријатно ни лако. Као човека неспремног да се повинује диктаторској вољи и да глуми енглеску краљицу док се око њега догађа трагедија, као човека са свешћу о јединству српског националног бића, одговорности матице за прекодринске Србе и одговорности прекодринских Срба за матицу, Милошевић је Ћосића тешке обавезе експресно ослободио. Али, Ћосићево политичко деловање тиме није прекинуто, о чему сведочи и ова књига, коју треба читати  као историјско сведочанство, али и као борбу против прећуткивања и самопрећуткивања која се данас претварају у фаталну моду.
Иако Југославије више нема, и то је нема због тога што су сви народи који су у њој живели, осим српског, одлучили да се од ње одцепе, национално онесвешћени наследници српске комунистичке свести и поборници самопрећуткивања и самопорицања, овог пута глава окренутих према западној уместо према источној „Коминтерни", од Срба и даље захтевају да ћуте како не би вређали друге, и да их, ако је могуће, не буде, како се други не би осећали некомфорно.
Они исти који су српско обележавање јама и стратишта из Другог светског рата деведесетих година проглашавали ратнохушкачком некрофилијом, данас сваког боговетног дана терају на суочавање са сребреничком трагедијом, док их помињање Скелана, Казана, Сјековца и других   злочина над Србима који су сребреничком непосредно претходили – доводи у стање истинске хистерије.
Треба поштовати све, па – ма колико парадоксално звучало ово наглашавање, живимо у времену у ком је неопходно нагласити – и своје жртве. Треба чувати сећање и не одустајати од истине.
Треба прочитати ову књигу.

ПОЗИВ НА ПРОМОЦИЈУ НОВЕ КЊИГЕ ДОБРИЦЕ ЋОСИЋА

Поштовани,

Задовољство нам је да Вас позовемо на представљање књиге Добрице Ћосића Босански рат у уторак 6. марта, у 19.00 часова, у Великој сали Дома омладине Београда (Македонска 22/IV).

О књизи ће говорити:
Проф. др Дарко Танасковић,
Владимир Кецмановић,
Марко Крстић,
Драгослав Бокан
и Добрица Ћосић.
На крају 20. века свет је усмерио поглед у босанску ратну драму и шекспиријанску трагедију.
Књига Босански рат обухвата записе преломних тренутака у новијој историји Србије, од 16. априла 1992. до 17. децембра 1995, када је Никола Кољевић, у име Републике Српске, потписао мировни споразум у Јелисејској палати.

Ова књига је, вероватно, најзначајније сведочанство о улози великог писца српске судбине и некадашњег председник СР Југославије Добрице Ћосића у стварању мира, конституисању Републике Српске и његовим политичким и дипломатским идејама које је Србију требало да уведу у демократско друштво.  

Непристрасно и критички, Ћосић сведочи о политичким притисцима и уценама Европске заједнице и договорима иза затворених врата, предрасудама и фанатизму политичког врха Србије и босанских Срба, неоствареним плановима и пропуштеним шансама, Дејтонском споразуму и миру.

Босански рат је књига која нам даје одговор на наша питања о томе шта се заиста догађало преко Дрине.

петак, 2. март 2012.

Представљена књига КРОЗ СТАРИ БЕОГРАД

02. Март 2012.

У Клубу – књижари – галерији Гласник, у четвртак 1. марта, представљена је књига Кроз стари Београд, коју је приредио Милорад Јовановић, а која обухвата текстове једног од аутентичнијих хроничара српске престонице Димитрија Ц. Ђорђевића.

О обимној и богато илустрованој књизи, објављеној у едицији „Историја“, говорили су приређивач Јовановић, публициста и кустос Музеја ПТТ-а Србије, уредник Бошко Мијатовић, познат и као хроничар старог Београда, и Гласникова представница за односе с јавношћу Гордана Милосављевић Стојановић, која је истакла да су „старе хронике увек радо читано штиво, јер нас враћају у срећно време које је, по општем осећају, далеко лепше него ово данашње и које нас подсећа на сопствено и на детињство наше земље“.

Према њеним речима, књига-хроника садржи приче о Београду, људима и друштвеним збивањима из друге половине XIX и с почетка XX века, које је Ђорђевић писао са сентиментом и објављивао углавном у листу Политика.

„Нема сумње да је добро познавао живот у Београду, јер се бавио разним пословима – био је војни и цивилни телеграфиста, службеник осигурања, плодан публициста, наклоњен историјским темама, дугогодишњи сарадник бројних листова, певач у најбољим хоровима, спортиста, боем, пријатељ многих уметника... и, пре свега, посматрач оштрог ока“, истакла је она.

Мијатовић је приметио да је Београд захвална тема за све који га воле. Иако није најлепши град и не може да се такмичи са светским метрополама, он поседује „неки дух“ који је тешко дефинисати, а којим су се бавили многи писци – од Бранислава Нушића под псеудонимом Бен Акиба, па до Ђорђевића.

Ђорђевић, веома друштвено акитиван, познавао је многе суграђане, па је сазнавао и оне скривене породичне тајне које се одају само пријатељима. Јовановић је испричао да је „иницијална каписла“ за писање ове књиге била архивска грађа о Ђорђевићу (1861–1941) коју је Музеју ПТТ-а поклонила његова сестра Катарина Марић (мајка музичарке и академика Љубице Марић), где је пронашао мноштво информација о Ђорђевићу који је био професионални телеграфиста, а волео је да пише како о Београду, тако и о другим градовима.

Као посебно занимљив детаљ из Ђорђевићеве каријере, поменуо је његове радио-емисије о старом Београду, које су трајале пола сата и које су биле изузетно слушане. У књигу је уврстио седам сценарија за те емисије.

Занимљиво је да је Ђорђевић објавио за живота само две књижице, и то 1904, када је почео да пише за Политику. То су била нека његова сећања, а 1924. је објавио књигу о животу српских рањеника из Првог светског рата у кампу за рањенике у Бизерти, где је боравио.

КРОЗ СТАРИ БЕОГРАД
прво издање, 2011.
19 х 25 цм, 316 стр.
броширан повез, ћирилица
ISBN: 978-86-519-1149-5
Цена на сајту:
1.512,00 ДИН

Цена за чланове клуба са попустом:
1.134,00 ДИН
+ (трошкови доставе)